20 belangrijke marketing lessen

Dit artikel is gebaseerd op: ’20 Important Lessons I Learned from My Marketing Mentor’ op Openforum.com

1. Zorg dat je er zelf bent. Je kan jezelf niet verkopen als je er niet bent. Nieuwe klanten doen geen zaken met mensen die ze niet kennen.

2. Om te kunnen blijven vernieuwen is het belangrijk dat je een brede interesse hebt. Lees over allerlei zaken en markten. Wat kun je hiervan toepassen op je eigen bedrijf?

3. Neem beslissingen op basis van je marketing gegevens. Op deze manier haal je eerder je gestelde doelen en steek je geen tijd en geld in zaken niet werken.

4. Twee weten maar dan één. Ga niet alleen zitten denken, maar gebruik de kracht van een denktank.

5. Gebruik Twitter om ondersteuning en aanbiedingen aan te bieden.

6. Blijf authentiek. Probeer je bedrijf en jezelf niet anders voor te doen. Dit maakt marketing veel makkelijker, plezieriger en persoonlijker.

7. Richt je op wat klanten willen hebben. Niet op wat jij wilt verkopen.

8. Blijf bezig met je bedrijf. Hoe meer aandacht je aan je bedrijf geeft, hoe meer er uit zal komen.

9. Als je echt meer uit je internetmarketing wilt halen zonder veel geld uit geven, dan moet je meten. Meet en verbeter.

10. Je moet luisteren naar je doelgroep en hun uitgangspunten leren te begrijpen. Als je vanuit hun oogpunt kunt kijken, dan kun je met succes je producten en diensten vermarkten.

11. In plaats van verkooppraat en vragen, zeg maar de ‘oude marketing’, gaat het nu om geven. Als je geeft ben je het middelpunt van ieder gesprek.

12. Je bent wat je communiceert. Ieder bedrijf moet zich hiervan bewust zijn.

13. Creativiteit en innovativiteit doen er toe.

14. Als je een goed product hebt, gepassioneerd bezig bent, houdt van de mensen en blijft leren hoe een bedrijf succesvol kan zijn. Dan heb je plezier in je werk, draag je dat uit naar anderen en dan zal je bedrijf altijd overleven. Hoe de economie er ook voor staat!

15. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Eenvoud is een basiselement van succesvolle marketing.

16. Waarom alleen werken aan promotie en marketing? Samenwerken met andere bedrijven moet een optie zijn.

17. Wees onderscheidend! Bedrijven moeten niet proberen hetzelfde te doen als de concurrentie, maar juist opzoek gaan naar hun unieke eigenschappen.

18. Er zijn maar drie manieren om je bedrijf te laten groeien: 1. vergroot het aantal klanten, 2. vergroot de bestedingen per klant, 3. vergroot het aantal keren dat een klant iets afneemt.

19. Wees de eerste en verkoop meer dan de dienst of het product alleen. Verkoop ook ervaring en de relatie rond de diensten en producten.

20. Ontwikkel diensten/producten die ook daadwerkelijk de problemen van je doelgroep oplossen. Het hoeft niet perfect te zijn, als het maar relevant en van toegevoegde waarde is.