Hoe blijf ik de concurrentie voor? 9 tips!

Negen manieren om de concurrentie voor te blijven:

1. Ken de concurrentie. Het begint natuurlijk bij de concurrenten. Wie zijn ze, wat doen ze en wat zijn hun sterke en zwakke punten. Daarnaast is het belangrijk dat je in kaart brengt wat hun onderscheidend vermogen is. Oftewel: Wat zijn hun succesfactoren?

2. Ken je klant. Waar hebben je klanten (lees: je doelgroepen) behoefte aan. Aan welke kenmerken en eigenschappen kennen ze nu waarde toe, waardoor ze een dienst of product zullen aanschaffen?

3. Wees anders! Je moet de klant wel een reden geven om voor jouw bedrijf te kiezen. Onderscheid je dus van de concurrentie. Houd hierbij wel rekening dat de klant dit onderscheid ook direct ziet.

4. Blijf communiceren. Vertel je doelgroep wat jouw diensten en producten opleveren. Dus welke toegevoegde waarde heeft jouw dienst of product voor de klant. En laat duidelijk blijken waarin je anders bent dan de concurrentie.

5. Geef je bestaande klanten aandacht. Je concurrent houdt natuurlijk altijd jouw klanten in het oog. Zorg er daarom voor dat je klanten tevreden blijven. Belangrijk hierbij is dat je altijd blijft communiceren. En communiceren wil niet alleen zeggen ‘zenden’, maar ook ‘ontvangen’. Want denk wel: Het is goedkoper je huidige klanten te behouden dan nieuwe te krijgen.

6. Boor nieuwe markten aan.  Door je op meer markten te richten spreid je risico en maak je het bedrijf meer solide. Dit kan al je doen door ander soort afnemers te zoeken voor je huidige producten. Dus wat doe je nu? En voor wie is dit nog meer interessant?

7. Verbreed je pakket. Stel je zelf eens de vragen: Wie zijn onze klanten? En waar hebben ze naast de huidige diensten nog meer behoefte aan? Bied je klanten ook gerelateerde diensten en producten waardoor je de relatie met de klant versterkt.

8. Zorg voor goed personeel. De schakel tussen het bedrijf en de klant is vaak het personeel. Het is dus zaak dat je vaardig en gemotiveerd personeel in dienst hebt.

9. Kijk vooruit! Welke ontwikkelingen in de markt, regelgeving of technologie zijn absoluut noodzakelijk om in de toekomst wat mee te doen? Integreer deze verwachtingen in je doelstellingen en zorg dat je weet waar je heen wilt.