Dit moet je de klant vragen!

Je wilt natuurlijk altijd je werk en bedrijf verbeteren. Wie kan je dan beter vragen om input dan je eigen klanten? Je klanten kunnen haarfijn je sterke, maar ook de zwakke, punten blootleggen. Door met je klanten te praten kom je er ook achter wat je onderscheid van de concurrentie. Deze vragen moet je daarom je klanten zeker stellen.

 Waarom heb je überhaupt besloten om met ons zaken te doen?

De eerste stap om met een bedrijf zaken te gaan doen is ook gelijk te grootste. Het is dan ook belangrijk om te achterhalen waarom ze destijds juist voor jouw bedrijf hebben gekozen.

– Wat doen wij beter dan andere bedrijven waarmee je zaken doet?

Met deze vraag probeer je achterhalen wat je onderscheid van de concurrentie. De info die deze vraag oplevert zou heel goed kunnen gebruiken als basis voor nieuwe boodschappen in je promotie.

– Wat kunnen wij er aan doen om onze dienstverlening te verbeteren?

Klanten stellen het op prijs als ze gevraagd worden naar hun mening. Helemaal als ze ook nog mee mogen denken. Deze vraag geeft je, naast uiteraard hele belangrijke informatie, de mogelijkheid om de betrokkenheid van klanten met je producten te vergroten.

– Beveel je ons aan? En waarom wel of niet?

Misschien geen makkelijke vraag om te stellen, het is immers vrij direct, maar toch onmisbaar. Een eerlijk antwoord van de klant geeft direct aan of ze tevreden zijn over je diensten en/of producten. Een ontevreden klant zal natuurlijk nooit een bedrijf aanbevelen. Als een klant je aanbeveelt, vraag dan ook of je hun bedrijfsnaam mag gebruiken als referentie in je eigen communicatie. Dit zal je communicatie zeker geloofwaardiger maken.

– Als je ons zou willen zoeken op Google, waar zou je dan naar zoeken?

Om internet kunnen we zeker al jaren niet meer heen. Het is dan ook zaak dat je online aanwezigheid is ingericht op een manier die de klant begrijpt. Hiervoor kun je zelf uren gaan zitten brainstormen, maar je kan het de klant ook gewoon vragen. Optimaliseer je site en aanverwanten met behulp van de klant.

– Met welke bedrijven doe je graag zaken? En waarom?

Leer van andere bedrijven. Je hoeft ze niet domweg te kopiëren, maar haal die dingen eruit die je klant aanspreken en passen bij je bedrijf. Af en toe moet je zelf niet proberen het wiel uit te vinden; anderen hebben dat vaak al voor je gedaan.