Als je echt meer uit de markt wilt halen heb je een plan nodig. Een marketingplan welteverstaan. De Marketingguidd tool voor het marketingplan leid je met uitleg en voorbeelden naar je eigen plan. Geen ingewikkeld stappenplan, maar een gebruiksvriendelijk en duidelijk instrument voor iedere ondernemer en manager!

Wacht dan ook niet langer. Registreer je snel als gebruiker en ga direct met het marketingplan aan de slag. Na registratie kun je op elk moment met je plan aan de gang en ieder jaar je marketingplan weer herzien.

Het schrijven van een marketing plan

Voor dat je begint met het schrijven van een marketing plan, is er één ding waar absoluut rekening mee moet houden: Neem de tijd! Het schrijven van een marketingplan vergt nu eenmaal tijd, en hoe sneller het wordt afgeraffeld hoe minder je er aan zal hebben. Daarnaast is het handig om te weten wat er allemaal in moet komen te staan, zodat je voorbereidingen kan treffen en informatie kan verzamelen. Zo voorkom je verrassingen.

Maar wat moet er dan in staan? Hieronder zal puntgewijs worden toegelicht wat er in een marketingplan moet komen te staan:

Stap 1.

Allereerst is het handig om te weten waarvoor je het marketingplan schrijft. Dit lijkt een overbodige vraag, maar dat is het zeker niet. Dit zorgt er voor dat je zo gericht mogelijk bezig bent. Dus schrijf je het plan voor je bedrijf, een productgroep of een dienst/product?Is dit niet helemaal duidelijk? Denk dan aan auto’s. Volkswagen kan marketing inzetten voor het bedrijf (/merk) ‘Volkswagen‘, daarnaast kan het marketing inzetten voor de productgroep ‘Bedrijfswagens‘ en als laatste kan ook marketing worden ingezet voor één type voertuig als de ‘Caddy’. Dus leg eerst vast waarvoor je marketingplan schrijft (het onderwerp) en wat dit inhoud (met andere woorden: wat kun je met het onderwerp?).

Stap 2.

Je weet nu waarvoor je een marketingplan gaat schrijven, vervolgens ga je vastleggen op welke markt het onderwerp gericht wordt. Dit doe je door het gebied te bepalen waarin je wil gaan verkopen, vast te leggen of het voor consumenten of bedrijven is (beide kan ook, maar dan moet je ze wel apart verder uitwerken) én de basiseigenschappen van deze consumenten/bedrijven vast te leggen. Dit laatste wil zoveel zeggen als: zijn het ouderen, gezinnen, bedrijven in een bepaalde bedrijfstak e.d. Dit hoeft nog niet heel uitgebreid, omdat je pas na het marktonderzoek een doelgroep kiest.

Voor de bovengenoemde Caddy zou je dan de volgende markt kunnen bepalen. Markt Caddy: Nederland, Zakelijk markt, bouwbedrijven

En met het marktonderzoek gaat het de volgende keer door.

Stap 3.

a. Je wil dus meer weten over de markt, want daar doe je immers marktonderzoek voor. Als eerste gaan we daarom kijken naar dingen die de markt beïnvloeden. Hiervoor is DEPEST-analyse ontwikkeld. In deze analyse kijk je naar alles in de omgeving van je markt. Zeg maar alles wat er in je land en in de wereld gebeurd, kan van invloed zijn op je markt. Je gaat daarom deze omgeving van je bedrijf en markt stapsgewijs analyseren. Denk hierbij aan de economie, politiek, technologie en sociale factoren. Meer weten over Depest-analyse, klik hier. Op het moment van schrijven van dit stuk gaat het bijvoorbeeld minder goed met de economie en dit is van invloed op heel veel markten. Dit soort informatie verwerk je dan in je DEPEST-analyse.

b. Nadat je de omgeving van de markt in kaart hebt gebracht ga je de markt zelf analyseren. Dit klinkt heel simpel, maar is nog aardig wat werk. Je moet namelijk best wel wat informatie verzamelen:

– Hoe groot is de markt? (Dus hoeveel potentiële afnemers zijn er?)

– Hoeveel wordt er nu verkocht op de markt? (In aantallen en geld!) Vergeet hier ook niet te kijken naar de verkoop in de afgelopen jaren. En vergelijk dit met de huidige situatie.

– Wat zijn de trends en laatste ontwikkelingen in markt?

– Welke bedrijven zijn nog meer actief op de markt? (Zeg maar wie is concurrentie?)

– Hoe makkelijk is het om in te stappen in de markt? (Is er bijvoorbeeld een grote investering nodig, of kan iedereen zo beginnen?)

– Welke klantgroepen zijn te onderscheiden op de markt? (Type bedrijven/consumenten)

Op basis van de bovenstaande informatie krijg je een goed beeld van de markt en de mogelijkheden/gevaren die er zijn in de markt. Daar gaan we de volgende bijdrage dan ook mee verder!